Zneužíva Fico železnice?

Autor: Maximilián Stredanský | 4.3.2014 o 22:48 | (upravené 4.3.2014 o 23:39) Karma článku: 13,39 | Prečítané:  1290x

Každý kto v poslednej dobe cestoval na Slovensku vlakom, si musel všimnúť množstvo propagačných letákov pri každom okne (väčšinou dva). Aké je pozadie tejto kampane a akých odpovedí sa mi dostalo?

O náhodu, alebo ojedinelú aktivitu jednotlivcov a brigádnikov určite nejde, keďže množstvo letákov a čas ich rozmiestňovania mi indikoval, že ide o organizovanú činnosť. Sprievodca vo vlaku mi na moju otázku o zdroji týchto letákov odpovedal, že ide o externú činnosť, ktorá so zamestnancami ŽSSK nemá nič spoločné.

Je tu však zásadný logický problém. Skúste dva dni po sebe sledovať určitý vlak, v ktorom ste sa stretli s letákmi. Ja som takto zámerne dvakrát cestoval tým istým spojom z východzej stanice Šaľa do Bratislavy, a zaujímavé bolo, že letáky boli doplnené a do vlakov umiestnené ešte pred začiatkom jazdy. To znamená, že pracovník ŽSSK, ktorý mi tvrdil, že ide o externú činnosť neznámych osôb, klamal alebo nemal dovolené uviesť veci na pravú mieru. Kľúčovým argumentom pri tomto mojom tvrdení je fakt, že cestujúci často nemajú prístup do vlaku pred začiatkom cesty a ak majú, tak by za cca 10 minút len ťažko obehli celý poschodový vlak bez toho, aby si to niekto všimol. Opýtal som sa preto aj oficiálnejšou cestou a žiadosť o informáciu kto umiestňuje tieto letáky do vlakov som zaslal na e-mailové adresy ŽSSK a pre istotu aj na tlačové oddelenie SMER-u (hádajte kto neodpovedal).

Prvá odpoveď prišla od vedúceho oddelenia marketingovej komunikácie a obchodu ŽSSK. Pán vedúci mi v nej tvrdil, že rozmiestňovanie letákov nie je realizované zamestnancami ŽSSK a taktiež uviedol, že distribúcia je zabezpečená Slovenskou mediálnou agentúrou, ktorá je zmluvnou agentúrou ŽSSK v oblasti prenájmu mediálneho priestoru vo vlakoch. Samozrejme, že mi takáto odpoveď nestačila. V odpovedi som sa preto pýtal konkrétne na fakt, že letáky sú evidentne do vlakov umiestňované ešte pred začiatkom jazdy a kto teda, ak nie zamestnanci, má v tom čase prístup do vlaku. Na tento mail mi už odpovedal úplne iný človek a nakoniec teda aj zo samotných ŽSSK vyliezlo, že o distribúciu sa starajú zamestnanci železníc, konkrétne vlakvedúci. Túto informáciu mi mailom poskytla riaditeľka odboru komunikácie ŽSSK. Zaujímavé na týchto troch stanoviskách (stanovisko sprievodcu a dvoch ďalších zamestnancov) je, že sa líšia v tom najpodstatnejšom. Ako je možné, že ľavá ruka nevie čo robí pravá? Predpokladám však, že si autor prvej mailovej odpovede myslel, že mi jeho odpoveď bude stačiť a nebudem sa v tom ďalej vŕtať. Tento jeho omyl nakoniec vďaka druhej odpovedi ukázal ako "pravdivo" informujú občanov štátne firmy. Aby som bol korektný, tak tento človek nemusel mať vedomosť o podrobnostiach distribúcie letákov vo vlakoch, ale to by potom nemohol viesť oddelenie marketingovej komunikácie. Zdôrazňujem slovo marketingovej.

V konečnom stanovisku od pani riaditeľky odboru komunikácie, ktoré prikladám pod textom, sa ale dočítame aj iné zaujímavé veci. Kým pán z marketingového mi tvrdil, že distribúciu zabezpečuje jedna firma, s ktorou má ŽSSK zmluvu, posledné stanovisko z odboru komunikácie už hovorí o troch partnerských firmách. Podstatné v tom stanovisku ale je, že tieto firmy sú externé a nie sú so ŽSSK nijak majetkovo prepojené. Ako je potom možné, že riaditeľka odboru komunikácie, čiže zamestnanec ŽSSK, do detailov pozná cenník externej firmy? Informácie o tom, koľko stojí jeden leták do 25 gramov by som totiž skôr očakával od firmy, ktorá si tých 12 centov za leták účtuje od inzerenta, a nie od predstaviteľa ŽSSK. Možno ide o sumu, ktorú za využitie mediálneho priestoru platí agentúra železniciam, a nie inzerent agentúre, ale toto zatiaľ nikto neozrejmil a preto je mi právom divné ak železnice poznajú cenník externej firmy.

Pri štátnej firme je však skvelé ak si na svoju činnosť hľadá aj iné ako štátne zdroje a ponúkať mediálny priestor je absolútne v poriadku. S kostolným poriadkom ale nie sú protichodné tvrdenia zamestnancov, ktoré tým vzbudzujú podozrenia. Tieto podozrenia umocňuje aj samotný kandidát, o ktorom by mal byť tento blog. Všetci dobre vieme, že Fico musí vynaložiť násobne menšiu snahu ako ostatní kandidáti na prezentovanie sa, a svojim spôsobom zneužíva na účely kampane aj svoje postavenie premiéra a aktivity jemu vlastné - napr. blížiace sa oslavy MDŽ, počas ktorých sme svedkom najväčšej koncentrácie babiek-demokratiek na meter štvorcový kultúrneho domu.

Kľúčovou otázkou však ostáva, či na kampaň zneužíva aj štátne firmy. Vzhľadom na odpovede, ktorých sa mi od ŽSSK dostalo sa to jednoznačne tvrdiť nedá, ale protichodné informácie, ktoré som dostal mi naznačujú, že nie je všetko tak ako má byť. Železnice mi totiž vo svojej reakcii neodpovedali na jednu podstatnú otázku, v ktorej som sa pýtal či je zmluva medzi objednávateľom letákov a distribučnou agentúrou niekde dostupná k nahliadnutiu.

Na záver by som ešte rád poukázal na jednu logickú súvislosť. ŽSSK sa snaží poskytovaním mediálneho priestoru vo vlakoch získať aj iné ako štátne peniaze, ale v prípade inzerenta Fica si myslím, že o štátne peniaze v konečnom dôsledku ide. Samozrejme, ŽSSK to pomôže, ale kto všetky tie letáky platí (nie je ich málo) sme zrejme my všetci. ŽSSK je teda z podozrení vonku. Dokonca má za zháňanie si ďalších financií vlastnou hlavou aj kladný bodík. Otázka z nadpisu sa nám teda ku koncu mierne mení.

Z akých zdrojov financuje R. Fico svoju kampaň? Neuveríte, ale odpoveď je verejne známa. Hovorkyňa SMER-u totiž uviedla, že kampaň bude financovaná zo straníckych prostriedkov.

Zamyslime sa teraz prosím a odpovedzme si na otázku akým spôsobom sú financované politické strany. Bingo. Je to aj štátny rozpočet a vaše dane. Je tu však jedna perfektná vec, ktorú si hádam všimol aj niekto iný. Tieto predvolebné letáky vo vlakoch ľudia s ohromnou radosťou (alebo zlosťou) trhajú a hádžu do košov.

 

Zdroj informácie o financovaní kampane R. Fica.

Stanovisko ŽSSK.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre deti milionárov: Tisíc eur je psychologická hranica

Používať ju môže iba ten, čo má na tisíceurové mesačné členské, pozerať sa ale môže každý, hovorí JURAJ IVAN.

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi.

SVET

Rakúski voliči rozhodujú o novej hlave štátu

Rakúšania si vyberajú medzi Norbertom Hoferom a Alexandrom Van der Bellenom.


Už ste čítali?