reklama

Alica v krajine slovenského školstva

Mark Twain raz povedal: "Nedovoľ, aby škola stála v ceste tvojmu vzdelaniu." A preto budem chodiť na prednášky, aj keď nie som študentom. Prečo nie som? Odpoveď nájdete nižšie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Môj problém spočíva v tom, že ako maturant, z rodinných a zdravotných dôvodov maturujúci až v septembri, som úspešne absolvoval prijímacie skúšky na Filozofickú fakultu UK, ale nemôžem sa zapísať na štúdium. Po prijímacích skúškach mi od referentky študijného oddelenia prišiel mail, ktorého obsahom bolo, že môžem byť prijatý na odbor, na ktorý som sa hlásil, ale musím priniesť maturitné vysvedčenie do dátumu 1.7. 2013. Odpovedal som, že to nebude možné, pretože maturujem až v septembri. Btw, fakultu som sa o tejto skutočnosti snažil mailom aj telefonicky informovať už pred prijímačkami, ale odpoveď neprišla. V takej chvíli človek ešte verí, že tam asi majú plno práce.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V reakcii na moju odpoveď mi referentka jednou vetou oznámila, že základnou podmienkou prijatia na štúdium je mať ukončené stredoškolské vzdelanie. V tom čase ale legislatíva umožňovala zápis aj študentom maturujúcim v náhradnom termíne, ale maturitné vysvedčenie musia priniesť najneskôr v deň zápisu. O tomto zrejme referentka nevedela. Je zaujímavé, že o tom nevie človek, ktorý má aspoň okrajovo na starosti prijímačky.

Reagoval som asi trojicou dlhých správ a snažil sa jej vysvetliť, že je možné ma prijať, pričom som sa odvolával na stanovisko študijného oddelenia UMB v Banskej Bystrici, ktoré mi to telefonicky potvrdilo. Na tieto správy mi zhruba mesiac neprišla nijaká odpoveď. To už som mal chuť rozbiť hubu všetkým pochybovačom o náročnosti práce v školstve. Práce je na takej univerzite zrejme aj cez leto toľko, že si človek nevšimne niekoľko dlhých mailov a v rámci šetrenia im odpojili telefóny. Nie, nikto nedvíhal. Podotýkam, že ani pred prázdninami.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prišlo však prekvapenie. Niekto asi skúšal ambivalenciu mojich citov, keďže som sa následne našiel medzi prijatými uchádzačmi na odbor učiteľstva anglického jazyka a literatúry a filozofie (hoci mi referentka v prvej správe hovorila o možnosti prijatia na učiteľstvo AJ a histórie). Ale kašlať na to, veď si to po zápise zmením.

(Autor mal v tom čase ešte stále 19 a naivitu si mohol dovoliť.)

20.7. som jej teda napísal opäť (referentke). Pýtal som sa prečo mi neprišla pošta o prijatí, ak na webe fakulty je môj kód uchádzača medzi prijatými na vyššie uvedený odbor. V odpovedi som sa dozvedel, že dekrét o prijatí mi bude vystavený keď prinesiem overenú fotokópiu maturitného vysvedčenia. Termín, do ktorého tak musím učiniť, mi neoznámila, hoci som sa naň v mojej odpovedi pýtal. Opäť bez odpovede.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

(V tomto momente sa autor z absencie odpovede prvý krát tešil, pretože mohol očakávať krkolomný termín. Objavujú sa však známky samomluvy, pričom autor sa nepovažuje za Marca Aurélia.)

Neskôr som zistil, že zápis sa koná 2.-4.9. 2013, ale maturitu mi gymnázium dalo na 10.-11.9. a vysvedčenie mi bolo vystavené 13.9. 2013 (piatok trinásteho). 10.9. som preto kontaktoval referentku, oznámil jej termín mojej maturity a opýtal sa na deň, v ktorý by som mohol priniesť overenú fotokópiu a zapísať sa. V odpovedi, ktorá mi prišla (čítate správne - prišla odpoveď), ma referentka odkázala na vedúceho študijného oddelenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Konečne som začínal mať pocit, že jednáme aspoň úradnícky, t.j. od dverí k dverám. Great success!

Dotyčného som sa teda snažil kontaktovať mailom aj telefonicky, ale žiadna odpoveď. Nevedel som pochopiť prečo ma niekto odkazuje na človeka, o ktorého existencii som mal dôkaz len zo stránky fakulty. 16.9. som preto za ním šiel osobne, reku zahrajme si schovku, prijímam výzvu. Pri osobnom stretnutí mi oznámil, že je tu zákonný problém (to s doručením maturitného vysvedčenia najneskôr v deň zápisu), ale keďže ja som tak kvôli neskoršiemu termínu maturity nemohol urobiť, prediskutuje záležitosť s prodekankou a dá mi do konca týždňa vedieť. Mal som pocit, že sa niečo možno pohne, keďže som uveril, že to nechce riešiť len úradnícky. Prvý krát som mal osobnú skúsenosť s prácou ľudí, s ktorými som sa predtým snažil skontaktovať a videl som, že toho nemajú málo, ale trochu tento dojem pokazil fakt, že o trikrát preposlanej mailovej správe sa dotyčný dozvedel, až keď som to spomenul.

No ale späť k udalostiam. Odišiel som v presvedčení, že mi určite dá vedieť. Guess what? Vedieť mi samozrejme nedal, hoci si ofotil moje maturitné vysvedčenie. 23.9. som preto šiel osobne priamo za prodekankou, ktorá povedala, že za ňou vôbec nebol a že mi nepomôže ani žiadosť o náhradný termín zápisu, pretože fakulta ho neudeľuje. Žiadosť som napriek tomu odoslal. Je adresovaná dekanovi fakulty.

Do dnešného dňa však nemám žiadne písomné stanovisko fakulty o prijatí/neprijatí, ktoré by mal podľa mojej mienky dostať každý uchádzač. Považujem sa teda stále za úspešného uchádzača, ktorému v zápise bráni len neochota fakulty udeliť mi náhradný termín zápisu, alebo nezvyk takejto praxe, lebo iné fakulty to robia. Skutočnosť, že som mal maturitu po dni zápisu som nemohol ovplyvniť. Stal som sa teda obeťou diery v zákone, ktorej riešenie by stále existovalo, lenže to by to niekto musel chcieť vnímať ľudsky a nie cez tabuľky. Nežiadam ani nebudem žiadať o obchádzanie zákona, ale o náhradný termín zápisu. Momentálne mi to celé totiž pripadá asi takto:

"Čo odo mňa ten človek chce!? Nič dobré som mu predsa neurobil."

Písal som v tejto veci aj poslancovi NRSR. To už v stave nepríčetna, keď dúfate, že aspoň minimum z poslancov nesníva len o stihnutí IC-čka do Bardejova.

Martin Poliačik v rozprave o jednom poslancovi týždeň predtým hovoril ako o najpracovitejšom akého pozná. Tak som to teda skúsil a zistil som, že neklamal. V odpovedi, ktorá prišla priam expresne, hovoril o nespravodlivosti, keďže ide o dieru v zákone, kvôli ktorej musia zjavne úspešní uchádzači ostať rok doma. Bude preto iniciovať zmenu zákona tak, aby sa náhradné maturity dávali na koniec augusta. Myslím si, že ide o konštruktívny prístup a v mojom prípade o jediného človeka ochotného s tým niečo robiť.

Z môjho pohľadu ide o chybu v zákone, keď sa prípady ako ja môžu dostať do situácie, že sa aj napriek úspešnému absolvovaniu prijímačiek nemôžu zapísat na štúdium. Tento zákon je na to, aby aj študenti, ktorí maturujú v septembri, mohli ísť na vysokú školu. Pokiaľ sa však maturity konajú po dňoch zápisu na VŠ štúdium a fakulta neudeľuje výnimku, takýto študent ostane rok doma.

Ak sa mi nepodarí prebojovať sa na tú školu ešte tento rok, tak sa nič nestane, ale chcel by som aspoň upozorniť na tento problém, ktorý sa nemusí týkať len mňa. Na jednej strane je tu deravý zákon, a na strane druhej úroveň komunikácie študijných oddelení s uchádzačmi.

Prosím o prepáčenie uštipačných poznámok. V texte sú prítomné len preto, aby som sa ja nad tým celým skôr usmieval, ako zúril.

Maximilián Stredanský

Maximilián Stredanský

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Mám 21 rokov, som absolventom gymnázia v Nitre a v súčasnosti študentom druhého ročníka učiteľstva anglického jazyka a literatúry a histórie na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Zaujímam sa o politiku, učiteľstvo a rôzne humanitné vedy. Zoznam autorových rubrík:  Z domovaSpoza hranícVoľby do NR SR 2010Iné z môjho peraPoézia

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu